2013年 06月 19日
◎Akira Mizuta Lippit "Medium Disaster 311" Date:2013年6月26日(水) 17:00-19:00 Place:東京大学駒場キャンパス18号館4階コラボレーションルーム2 Akira Mizuta Lippit (Professor of Cinematic Arts, Comparative Literature, and East Asian Languages and Cultures, Southern California University) "Medium Disaster 311" The 2011 Japanese earthquake, tsunami, and subsequent low-grade nuclear crisis have come to be known collectively as “311,” marking the date of that three-part disaster on March 11, 2011, while echoing the appellation for the 2001 terrorist attacks in the United States or “911.” Why invoke the events of September 11, 2011 here? Why situate this event 311 in relation to that other event 911? The nature of these two events differs in numerous ways, not least of which involves the status of nature itself. In the case of “311,” an earthquake triggered a tsunami, which in turn unleashed a force already at the threshold between nature and technology, nuclear radiation, a phenomenon at once natural and unnatural. A sequence of natural disasters led to a technological crisis, perhaps the exemplary technological crisis, and the threat of total annihilation. But 311 is also the echo of another event, another threat of annihilation, the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki in 1945, and marks the return of radiation to Japan more than 65 years after the end of World War II. Between 1945 and 911, 311 recalls the specters of a crisis in representation, a middle space or medium convergence of history, disaster, and the forces of representation. This paper seeks to understand the multiple media at work in 311 and to expose the pressures it places on the media that seek to name and render 311 visible. It asks whether the contemporary Japanese cinema anticipates the disaster to come, a medium disaster embedded in the traces of Japan’s recent past, the very disaster of the medium as such. What 311 makes evident is the shadow optic of 1945, a trans-historical light that anticipates the return of catastrophic light, of the radiation that never left: it was always there, a low disaster that a nticipates the medium disaster to come. Japan’s superficial cinema, the cinema of surfaces, prepares ad nauseum for the return of disaster, for the return of a disaster that never fully disappeared. A spectral disaster, already at work throughout the medium, there, everywhere already. Moderator: Yasunari Takada (UTCP) 使用言語:英語|入場無料|事前登録不要 主催:東京大学大学院総合文化研究科・教養学部付属 共生のための国際哲学研究センター(UTCP) 上廣共生哲学寄付研究部門 共催:総合文化研究科・表象文化論コース
by urag
| 2013-06-19 09:44
|
Comments(0)
|
アバウト
カレンダー
ブログジャンル
検索
リンク
カテゴリ
最新の記事
画像一覧
記事ランキング
以前の記事
2026年 12月 2025年 02月 2025年 01月 2024年 12月 2024年 11月 2024年 10月 2024年 09月 2024年 08月 2024年 07月 2024年 06月 2024年 05月 2024年 04月 2024年 03月 2024年 02月 2024年 01月 2023年 12月 2023年 11月 2023年 10月 2023年 09月 2023年 08月 2023年 07月 2023年 06月 2023年 05月 2023年 04月 2023年 03月 2023年 02月 2023年 01月 2022年 12月 2022年 11月 2022年 10月 2022年 09月 2022年 08月 2022年 07月 2022年 06月 2022年 05月 2022年 04月 2022年 03月 2022年 02月 2022年 01月 2021年 12月 2021年 11月 2021年 10月 2021年 09月 2021年 08月 2021年 07月 2021年 06月 2021年 05月 2021年 04月 2021年 03月 2021年 02月 2021年 01月 2020年 12月 2020年 11月 2020年 10月 2020年 09月 2020年 08月 2020年 07月 2020年 06月 2020年 05月 2020年 04月 2020年 03月 2020年 02月 2020年 01月 2019年 12月 2019年 11月 2019年 10月 2019年 09月 2019年 08月 2019年 07月 2019年 06月 2019年 05月 2019年 04月 2019年 03月 2019年 02月 2019年 01月 2018年 12月 2018年 11月 2018年 10月 2018年 09月 2018年 08月 2018年 07月 2018年 06月 2018年 05月 2018年 04月 2018年 03月 2018年 02月 2018年 01月 2017年 12月 2017年 11月 2017年 10月 2017年 09月 2017年 08月 2017年 07月 2017年 06月 2017年 05月 2017年 04月 2017年 03月 2017年 02月 2017年 01月 2016年 12月 2016年 11月 2016年 10月 2016年 09月 2016年 08月 2016年 07月 2016年 06月 2016年 05月 2016年 04月 2016年 03月 2016年 02月 2016年 01月 2015年 12月 2015年 11月 2015年 10月 2015年 09月 2015年 08月 2015年 07月 2015年 06月 2015年 05月 2015年 04月 2015年 03月 2015年 02月 2015年 01月 2014年 12月 2014年 11月 2014年 10月 2014年 09月 2014年 08月 2014年 07月 2014年 06月 2014年 05月 2014年 04月 2014年 03月 2014年 02月 2014年 01月 2013年 12月 2013年 11月 2013年 10月 2013年 09月 2013年 08月 2013年 07月 2013年 06月 2013年 05月 2013年 04月 2013年 03月 2013年 02月 2013年 01月 2012年 12月 2012年 11月 2012年 10月 2012年 09月 2012年 08月 2012年 07月 2012年 06月 2012年 05月 2012年 04月 2012年 03月 2012年 02月 2012年 01月 2011年 12月 2011年 11月 2011年 10月 2011年 09月 2011年 08月 2011年 07月 2011年 06月 2011年 05月 2011年 04月 2011年 03月 2011年 02月 2011年 01月 2010年 12月 2010年 11月 2010年 10月 2010年 09月 2010年 08月 2010年 07月 2010年 06月 2010年 05月 2010年 04月 2010年 03月 2010年 02月 2010年 01月 2009年 12月 2009年 11月 2009年 10月 2009年 09月 2009年 08月 2009年 07月 2009年 06月 2009年 05月 2009年 04月 2009年 03月 2009年 02月 2009年 01月 2008年 12月 2008年 11月 2008年 10月 2008年 09月 2008年 08月 2008年 07月 2008年 06月 2008年 05月 2008年 04月 2008年 03月 2008年 02月 2008年 01月 2007年 12月 2007年 11月 2007年 10月 2007年 09月 2007年 08月 2007年 07月 2007年 06月 2007年 05月 2007年 04月 2007年 03月 2007年 02月 2007年 01月 2006年 12月 2006年 11月 2006年 10月 2006年 09月 2006年 08月 2006年 07月 2006年 06月 2006年 05月 2006年 04月 2006年 03月 2006年 02月 2006年 01月 2005年 12月 2005年 11月 2005年 10月 2005年 09月 2005年 08月 2005年 07月 2005年 06月 2005年 05月 2005年 04月 2005年 03月 2005年 02月 2005年 01月 2004年 12月 2004年 11月 2004年 10月 2004年 09月 2004年 08月 2004年 07月 2004年 06月 2004年 05月 最新のコメント
最新のトラックバック
|
ファン申請 |
||